Foto & tekst: Danny Nobel
De 80-hou-generatie (oftewel de generatie uit de jaren tachtig van de vorige eeuw) stond in China jaren synoniem voor alles wat jong, hip en tegendraads was. Maar de tijd schrijdt voort. En China’s eerste generatie die opgegroeid is in welvaart, is inmiddels zo jong en hip niet meer. Terwijl de jaren tachtig-generatie trouwen en kinderen krijgen, zijn het de jaren negentig-kinderen die nu het beeld van jong China bepalen. De immens populaire tv-serie 北京爱情故事 (een liefdesverhaal in Beijing) is een symbolisch afscheid van de 80-hou-generatie als jonge mensen. In 39 delen zet China’s jaren tachtig-generatie de stap naar volwassenheid. Vaarwel, jeugd!
Binnen het Chinees televisiedrama werd de afgelopen 10 jaar het jongerendrama over de jaren tachtig-generatie een van de belangrijkste genres. Terwijl het Chinese televisiespel voorheen voornamelijk bestond uit kostuumdrama en sketchachtige komediereeksen, schudde de jaren tachtig-generatie vanaf ongeveer het jaar 2000 ook het televisie landschap flink op. De eerste jaren tachtiger groeiden op en lieten ook op cultureel vlak steeds meer van zich horen. Jonge scenaristen en regisseurs studeerden af en gingen werk afleveren dat hun leef- en denkwereld weerspiegelde. Een mijlpaal was het voor en door jaren tachtigers gemaakte 奋斗 (strijd) uit 2007. Dit was het eerste succesvolle televisiedrama dat een realistische kijk gaf op het leven van de 80-hou-generatie. Kledingstijlen en kapsels uit deze tv-serie werden massaal door de jeugd geïmiteerd en het Chinese bedrijfsleven rook dan ook direct de commerciële potentie van het eigentijdse jongerendrama. Het gevolg was een stortvloed aan meer en minder geslaagde dramareeksen waarin alle hoofdrolspelers 80-hou-mensen zijn. De jaren tachtigers portretteerden hierin vooral studenten of recent afgestudeerden die kampen met hun liefdesleven en/of carrière en vaak moeten opboksen tegen de ouderwetse ideeën van de oudere generaties. Maar nu de jonge hippe jaren tachtigers van weleer inmiddels dertigers zijn geworden en de jaren negentig-generatie de dienst uit maakt op universiteiten en in nachtclubs, werd het tijd om ook op televisie afscheid te nemen van jaren tachtigers als jonge mensen. In 北京爱情故事 (2012) gebeurt dit op sublieme wijze.
Een liefdesverhaal in Beijing lijkt te beginnen als een vrij standaard jongerendrama waarin zeven vrienden elk met hun eigen problemen kampen. Al vrij snel raakt een van de vrienden, rijkeluiszoon Cheng Feng, verliefd op de jeugdliefde van zijn kameraad Xiao Meng. Vanaf dat moment wordt de verhaallijn donkerder en ontstaat een spannend spel vol bedrog en intrige waarin alle zeven hoofdrolspelers langzaam maar zeker worden meegetrokken. Naast deze zeven mensen speelt ook de stad Beijing een centrale rol. De stad wordt bijna als zelfstandige entiteit gepresenteerd. En steeds speelt de vraag: is Beijing een vijandige stad of juist een stad van mogelijkheden?
* Beijing Aiqing Gushi is op internet gratis te bekijken via www.youku.com. Zoek voor versies met Engelse ondertiteling met de zoekterm ‘Beijing love story’
Wil je nog meer lezen van CRTV magazine? Word abonnee en je krijgt dit unieke blad thuisgestuurd!