Studeren bij de Mac en doorzakken bij de IKEA

by CRTV Magazine

Tekst Danny Nobel
Artikel uit editie 15

‘Het lijkt hier verdorie Manhattan wel’ is een veelgehoorde uitspraak van Westerse reizigers die voor het eerst voet zetten in een Chinese stad. Want waar de Capitool reisgids volstaat met plaatjes van mysterieuze tempels, schilderachtige hutongs en kleurrijke paviljoens, staat een Chinese stad vol met inspiratieloze hoogbouw doorkruist door kaarsrechte wegen met aan weerszijden ontelbaar veel fastfood restaurants. Geen authentieke steegjes of tempelcomplexen te bekennen. Daarvoor in de plaats vind je een fijnmaziger net aan McDonald’s, KFC en Starbucks zaken, het lijkt meer aanwezig dan in welke Amerikaanse stad ook. Waarom zijn die Westerse ketens in China zo mogelijk nog populairder dan bij ons?

‘Chinezen slapen massaal in IKEA’, zo kopten een tijdje terug verschillende kranten. Want ook de geel-blauwe loodsen van IKEA zijn in de Chinese suburbs geen onbekend fenomeen meer. Nog meer dan bij ons, is de IKEA voor de Chinezen een dagtrip. Met de hele familie een dagje dwalen door een Europees doolhof, vol met mooi ontworpen woongenot. Zo’n ‘huis’ is een toekomstdroom voor veel Chinezen. En dus gaat de fotocamera mee; want zo kan in elke modelhuiskamer en modelkeuken een kiekje gemaakt worden. De Chinezen gaan met de hele familie aan tafel zitten en doen net of ze in dit mooie Westerse interieur wonen. Soms komen de zelf meegebrachte snacks op tafel en gaan ze er uitgebreid zitten knabbelen. Jonge stelletjes ploffen neer in de IKEA huiskamer en maken een reeks foto’s die later trots op hun blog geplaatst worden. Soms zitten ze zelfs tijdenlang in die mooie, schone woonkamer. Ze lopen rond, lezen een boekje en drinken wat van de (gratis) koffie die ze meegenomen hebben uit de koffiehoek. Een soort vadertje-moedertje spelen voor volwassenen dus. Maar zo’n dag in de Zweedse woonbunker is natuurlijk vermoeiend. En dus -zo valt in de krant te lezen- trekken sommige Chinezen de schoenen uit en doen een tukkie. Frisse lakens, airconditioning en niemand die je stoort, want de Chinese IKEA ‘gedoogd’ logees. Alles voor een goed imago.

Aantrekkingskracht van Westerse winkelketens

Continue reading

Made in China: social media

by CRTV Magazine

• Tekst Fiona Chan • Illustratie Xiaoling Huang
Artikel uit editie 21

Wil je iets opzoeken? Google het dan even!, zeggen mensen vaak. Maar dit zal je niet snel horen in China. Social media zien er binnen het medialandschap van China heel anders uit dan in het Westen. Voor bijna elk westers medium bestaat er wel een equivalent in China, maar Chinese media gaan vaak een stap verder en ze passen hun medium aan op de lokale behoeften.

Met succes, want miljoenen Chinezen vinden gauw hun weg naar deze sites. Veel westerse platformen zijn overigens niet beschikbaar in China. Een groot aantal is geblokkeerd door de Great Firewall, de benaming voor de internetcensuur in China.

Het social-medialandschap van China

Continue reading

Islam in China

by CRTV Magazine

• Tekst en foto’s: Tony Vingerhoets
Artikel uit editie 24

Als we het over de islam hebben dan denkt menigeen direct aan Arabische landen. Een enkeling weet dat bijvoorbeeld Indonesië met meer dan 200 miljoen de grootste moslimconcentratie ter wereld heeft. Moslims kom je overal ter wereld tegen en dus ook in China. China telt 23,8 miljoen moslims wat neerkomt op 1,8% van de Chinese bevolking. Inderdaad, een minderheid maar toch altijd aanzienlijk meer dan de Nederlandse populatie. En de islam heeft in China een rijke geschiedenis.

Islam in China

Continue reading