Tekst Danny Nobel
Artikel uit editie 15
‘Het lijkt hier verdorie Manhattan wel’ is een veelgehoorde uitspraak van Westerse reizigers die voor het eerst voet zetten in een Chinese stad. Want waar de Capitool reisgids volstaat met plaatjes van mysterieuze tempels, schilderachtige hutongs en kleurrijke paviljoens, staat een Chinese stad vol met inspiratieloze hoogbouw doorkruist door kaarsrechte wegen met aan weerszijden ontelbaar veel fastfood restaurants. Geen authentieke steegjes of tempelcomplexen te bekennen. Daarvoor in de plaats vind je een fijnmaziger net aan McDonald’s, KFC en Starbucks zaken, het lijkt meer aanwezig dan in welke Amerikaanse stad ook. Waarom zijn die Westerse ketens in China zo mogelijk nog populairder dan bij ons?
‘Chinezen slapen massaal in IKEA’, zo kopten een tijdje terug verschillende kranten. Want ook de geel-blauwe loodsen van IKEA zijn in de Chinese suburbs geen onbekend fenomeen meer. Nog meer dan bij ons, is de IKEA voor de Chinezen een dagtrip. Met de hele familie een dagje dwalen door een Europees doolhof, vol met mooi ontworpen woongenot. Zo’n ‘huis’ is een toekomstdroom voor veel Chinezen. En dus gaat de fotocamera mee; want zo kan in elke modelhuiskamer en modelkeuken een kiekje gemaakt worden. De Chinezen gaan met de hele familie aan tafel zitten en doen net of ze in dit mooie Westerse interieur wonen. Soms komen de zelf meegebrachte snacks op tafel en gaan ze er uitgebreid zitten knabbelen. Jonge stelletjes ploffen neer in de IKEA huiskamer en maken een reeks foto’s die later trots op hun blog geplaatst worden. Soms zitten ze zelfs tijdenlang in die mooie, schone woonkamer. Ze lopen rond, lezen een boekje en drinken wat van de (gratis) koffie die ze meegenomen hebben uit de koffiehoek. Een soort vadertje-moedertje spelen voor volwassenen dus. Maar zo’n dag in de Zweedse woonbunker is natuurlijk vermoeiend. En dus -zo valt in de krant te lezen- trekken sommige Chinezen de schoenen uit en doen een tukkie. Frisse lakens, airconditioning en niemand die je stoort, want de Chinese IKEA ‘gedoogd’ logees. Alles voor een goed imago.