De Rode Miljardair – Hoe Jack Ma met Alibaba de wereld wil veroveren

by CRTV

De Rode Miljardair

Alibaba is meer waard dan Facebook, doet betere zaken dan eBay, maakt meer winst dan Amazon – en wil nu de wereld veroveren

Een sprookjesverhaal uit het Verre Oosten, zo oogt de opkomst van Alibaba. Het e-commerce concern van Jack Ma was een grote onbekende tot de beursgang van najaar 2014, waarmee Ma in New York een recordbedrag ophaalde. Het maakte van de ondernemende leraar Engels uit Hangzhou een van de rijkste mannen op aarde.

In De Rode Miljardair beschrijft Hans Moleman hoe het sprookje tot stand is gekomen. Jack Ma weet als geen ander in te spelen op de handelslust van 1,3 miljard Chinezen. Tegelijkertijd heeft hij te maken met het wakend oog van de Chinese autoriteiten, die internet graag onder controle willen houden. Google, Facebook, eBay en Amazon volgen met afgunst hoe hij dat klaarspeelt.

Jack Ma wil na China ook de wereldmarkt veroveren, met Alibaba en zusterbedrijven als AliExpress, Tmall en Alipay. Naar het voorbeeld van Google wordt het Ali-imperium snel uitgebreid met tientallen bedrijven die actief zijn in onder meer online-amusement, film- en tv-productie, cloudservice en financiële dienstverlening.

Tegelijkertijd groeit in het Westen de argwaan tegen Chinese internetbedrijven, vanwege mogelijke spionage en hackactiviteiten, gedirigeerd door het veiligheidsapparaat van Peking.

Zal het de unieke Chinees Ma onder die omstandigheden lukken van Alibaba een echt wereldbedrijf te maken?

Introductie (uit het boek De Rode Miljardair)

Alibaba? Ik had er nog nooit van gehoord toen we in 2004 naar Shanghai verhuisden. Het  eerste contact met het bedrijf van Jack Ma kwam tijdens een zoektocht naar een motorfiets. Het zal in 2005 zijn geweest,  in Shanghai waren geen winkels meer waar je gemotoriseerde tweewielers kon kopen. De verkoop was op last van de gemeente gestaakt -een probaat middel om iedereen aan de elektrische fiets te krijgen en de luchtvervuiling ietsje te verminderen.

Die elektrische fiets had ik al, wat bleef was de nieuwsgierigheid naar wat de Chinese motorindustrie te bieden had. Rondspeurend op het internet kwam ik op de site van Taobao terecht. Een nieuwe wereld diende zich aan: honderden aanbieders van motoren, scooters, bromfietsen en quads verschenen op het scherm. Bijna alles wat bromt en pruttelt wordt in grote hoeveelheden in Chinese fabrieken gemaakt  -en tegen vaak onrustbarend scherpe prijzen aangeboden door kleine handelaren die restpartijen hebben gemachtigd.

Een luttele 350 euro voor een splinternieuwe off road bike, stond dat er echt? Ik besloot de gok te wagen. Als het fout ging zou het in ieder geval een nuttige ervaring opleveren. Twee weken later kwam er bericht: de Jialing 200XL was gearriveerd in Shanghai, in een grote doos, na een lange tocht per vrachtwagen dwars door half China.  Ik hoefde pas te betalen na controle van de bestelling in de loods van het expeditiebedrijf. Het was in orde: de motor, uitgevoerd in een frisse kleur geel, was compleet, zonder krassen, hagelnieuw.

Het was mijn eerste ervaring met de kracht van het internet als handelskanaal, en ik was onder de indruk.

De vindplaats van het gele gevaarte, Taobao –zeg maar de Marktplaats van China-  is tien jaar later een miljardenbedrijf,  spullen bestellen op internet de normaalste zaak van de wereld. Alleen in China steeg de omzet van online winkels in 2014 al met bijna 50 procent naar 2800 miljard yuan, ruim 400 miljard euro. Dat is overigens nog maar tien procent van de totale winkelomzet, wat het groeipotentieel hoog maakt.

In deze biotoop leeft Alibaba, een internetbedrijf dat in  1999 als startup begon, in een paar kamers niet ver van de oevers van het paradijselijke Westmeer in Hangzhou. De firma en zijn oprichter Jack Ma krijgen in de nazomer van 2014 wereldwijde bekendheid, door een spectaculiare beursgang in New York.

Gretige  beleggers zorgen ervoor dat het de grootste beursgang ooit wordt. Alibaba wordt in een klap meer waard dat de Amerikaanse internethandelsreuzen Amazon en eBay samen,  Jack Ma mag zich even de rijkste Chinees noemen,  een van de twintig rijkste mensen op aarde, met een vermogen dat door de Bloomberg Billionaires Index wordt getaxeerd op bijna 35 miljard dollar. Niet slecht, voor een voormalige leraar Engels aan de Chinese oostkust.

Jack Ma begon net voor de eeuwwisseling met 18 pioniers thuis in een paar kamertjes. Anno 2015 is zijn Alibaba Group een concern met 25 business units plus een aparte financiele tak, Ant Financial, die met Alipay, China’s eigen Paypal, het onlinebetalingsverkeer in China domineert. De hele onderneming telt een slordige 24duizend mensen, die werken in China en tientallen vestigingen in andere landen, van de VS en Engeland tot Rusland, Brazilie en India. De websites van Alibaba bereiken internetgebruikers van Australie tot Zimbabwe, van Nederland tot Nicaragua, van Mongolie tot Minnesota.

Het Chinese internet is net als de echte samenleving in China bezaaid met voetangels en klemmen, van nepartikelen en fraude tot censuur, spionage en bikkelkharde concurrentie. De Rode Miljardair geeft een indruk hoe het in die biotoop toegaat, hoe de unieke Chinees Ma Yun, een charmant mens, een man met gevoel voor show en politiek, een behendige ondernemer met een kiene blik op de wereld, er probeert te gedijen.

Over de auteur Hans Moleman was correspondent voor de Volkskrant in achtereenvolgens Zuid-Afrika en China. Hij beleefde vanaf 2004 de rappe opkomst van het Chinese internet mee; nooit eerder hadden de Chinezen zoveel vrijheid om zaken te doen – en een mening te geven, in weerwil van de censuur uit Peking. Eerder schreef hij Avonturen in modern China.

De Rode Miljardair. Hoe Jack Ma met Alibaba de wereld wil veroveren Paperback, 224 pagina’s, geïllustreerd met foto’s. Uitgeverij Lias, ISBN 978 90 8803 060 4. Prijs 18,95, ook als e-boek verkrijgbaar.

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

What do you think? :)