Studeren bij de Mac en doorzakken bij de IKEA

by CRTV Magazine

Tekst Danny Nobel
Artikel uit editie 15

‘Het lijkt hier verdorie Manhattan wel’ is een veelgehoorde uitspraak van Westerse reizigers die voor het eerst voet zetten in een Chinese stad. Want waar de Capitool reisgids volstaat met plaatjes van mysterieuze tempels, schilderachtige hutongs en kleurrijke paviljoens, staat een Chinese stad vol met inspiratieloze hoogbouw doorkruist door kaarsrechte wegen met aan weerszijden ontelbaar veel fastfood restaurants. Geen authentieke steegjes of tempelcomplexen te bekennen. Daarvoor in de plaats vind je een fijnmaziger net aan McDonald’s, KFC en Starbucks zaken, het lijkt meer aanwezig dan in welke Amerikaanse stad ook. Waarom zijn die Westerse ketens in China zo mogelijk nog populairder dan bij ons?

‘Chinezen slapen massaal in IKEA’, zo kopten een tijdje terug verschillende kranten. Want ook de geel-blauwe loodsen van IKEA zijn in de Chinese suburbs geen onbekend fenomeen meer. Nog meer dan bij ons, is de IKEA voor de Chinezen een dagtrip. Met de hele familie een dagje dwalen door een Europees doolhof, vol met mooi ontworpen woongenot. Zo’n ‘huis’ is een toekomstdroom voor veel Chinezen. En dus gaat de fotocamera mee; want zo kan in elke modelhuiskamer en modelkeuken een kiekje gemaakt worden. De Chinezen gaan met de hele familie aan tafel zitten en doen net of ze in dit mooie Westerse interieur wonen. Soms komen de zelf meegebrachte snacks op tafel en gaan ze er uitgebreid zitten knabbelen. Jonge stelletjes ploffen neer in de IKEA huiskamer en maken een reeks foto’s die later trots op hun blog geplaatst worden. Soms zitten ze zelfs tijdenlang in die mooie, schone woonkamer. Ze lopen rond, lezen een boekje en drinken wat van de (gratis) koffie die ze meegenomen hebben uit de koffiehoek. Een soort vadertje-moedertje spelen voor volwassenen dus. Maar zo’n dag in de Zweedse woonbunker is natuurlijk vermoeiend. En dus -zo valt in de krant te lezen- trekken sommige Chinezen de schoenen uit en doen een tukkie. Frisse lakens, airconditioning en niemand die je stoort, want de Chinese IKEA ‘gedoogd’ logees. Alles voor een goed imago.

Aantrekkingskracht van Westerse winkelketens

Slapen in de Ikea in ChinaBuiten de producten zelf, is het bij IKEA dus vooral het totaalplaatje wat de Chinezen aantrekt. Airconditioning, schone toiletten, goedkope of zelfs gratis versnaperingen. Dit verklaart voor een deel de populariteit van Westerse fastfood-restaurants. Buiten de mondiale waardering voor de snelle hap is het in China ook vooral een fijne plek om te vertoeven. Want wat doe je als student als de tropische temperaturen in je zweterige slaapzaal je het leven zo’n beetje onmogelijk maken? Juist! Je gaat naar de McDonald’s of de KFC. Je neemt je studieboeken mee, je bestelt een cola of een hamburger en de rest van de middag zit je heerlijk koel op een plek waar ook nog ieder uur de toiletten worden schoongemaakt. Een unicum in China! En behalve verkoelend, is die fastfood keten ook erg cool. Hippe televisie-reclames, een hip interieur en binnen ook nog hippe muziek; in zo’n fastfood-zaak wil je als Chinese tiener gezien worden!

Status speelt in de populariteit van de Westerse ketens natuurlijk ook een grote rol. De Starbucks heeft inmiddels al bijna duizend zaken in China. En dat is echt niet alleen omdat de koffie nu zo lekker is. De Starbucks heeft bij ons al een beetje een yuppen imago; laat staan als je als Chinees met je grote ’latte to go’ over straat loopt. Een koffie in de Chinese Starbucks is ongeveer even duur als twee volledige maaltijden bij het lokale restaurant; dus wie zich een mok frappucino kan veroorloven, is echt niet zomaar iemand. Hetzelfde geldt voor de H&M. De opening van ieder nieuw filiaal in China is een waar evenement. Toen afgelopen december in Dalian een nieuwe winkel opende, stonden honderden Chinese dames uren voor de deuren te dringen om een stukje Scandinavische haute-couture-confectie in handen te krijgen. Hoewel de meeste H&M kleding in China wordt gemaakt, zijn de prijzen vreemdgenoeg hetzelfde als in Europa. Dat is dus duur voor de gemiddelde Chinees, maar toch o zo gewild. De ideale combinatie voor de Chinese jongvolwassene is momenteel dan ook: in je nieuwe H&M outfit met je ‘Grande Ice Coffee to go’ pierewaaien op een druk plein.

Nu klinkt het laatste wellicht wat oppervlakkig, maar in feite zijn wij in Nederland wat dit betreft natuurlijk niet anders. Statussymbolen zijn bij ons net zo belangrijk. Ook wij rennen van de ene trend door naar de andere hype en zijn altijd op zoek naar het nieuwste. In China wordt alles alleen een beetje uitvergroot. Enerzijds, omdat er pakweg 25 jaar geleden nog niks van dit alles in China gaande was. Hierdoor is het tempo waarmee de Pizzahutten en McDonald’sen nu uit de grond worden gestampt bijna schrikbarend. Anderzijds, omdat Chinezen, komend uit relatieve armoede, een veel grotere neiging hebben om te pronken met hun welvaart dan wij (toch nog altijd enigszins nuchtere Nederlanders). Maar, uiteindelijk blijft de aantrekkingskracht van het nieuwe en het vreemde wel iets universeels.

Nieuwsgierig geworden naar andere artikelen? Klik hier voor het volledige magazine.

 

 

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

What do you think? :)