Made in China: social media

by CRTV Magazine

• Tekst Fiona Chan • Illustratie Xiaoling Huang
Artikel uit editie 21

Wil je iets opzoeken? Google het dan even!, zeggen mensen vaak. Maar dit zal je niet snel horen in China. Social media zien er binnen het medialandschap van China heel anders uit dan in het Westen. Voor bijna elk westers medium bestaat er wel een equivalent in China, maar Chinese media gaan vaak een stap verder en ze passen hun medium aan op de lokale behoeften.

Met succes, want miljoenen Chinezen vinden gauw hun weg naar deze sites. Veel westerse platformen zijn overigens niet beschikbaar in China. Een groot aantal is geblokkeerd door de Great Firewall, de benaming voor de internetcensuur in China.

Het social-medialandschap van China

Een populaire Chinese microbloggingwebsite is Sina Weibo. Micro-blogging is een vorm van bloggen, maar dan in een kortere versie. Het heeft iets weg van Twitter. Veelal gaat het om korte berichten en/of enkele foto’s. Veel bedrijven en beroemdheden uit Azië hebben een account. Wie graag met de Chinese fan en/of consument in contact wil blijven moet wel op Sina Weibo te vinden zijn. Net als Twitter kent Sina Weibo een limiet van 140 karakters. Maar in het Chinees kan je veel meer kwijt! ‘Happy birthday’ is bijvoorbeeld 13 karakters en in het Chinees is het 生日快乐: maar 4 karakters. Aan elk bericht kan men grafi sche e-moticons, foto’s en muziek- of videobestanden toevoegen.

Tudou is een videosharingsite, opgericht in april 2005 door Gary Wang en de Nederlander Marc van der Chijs – een paar maanden voordat Youtube kwam. Sinds 2005 is Tudou sterk gegroeid en heeft de site nu al meer dan 50% van de Chinese online videomarkt in handen.

Renren Network, opgericht in 2005, is de Chinese Facebook. Het was toentertijd een populaire website onder de studenten, oorspronkelijk met de naam Xiaonei Network (校内网) oftewel‘op de schoolcampus’. In 2009 werd deze veranderd naar Renren Network. Renren betekent ‘iedereen’: met de onderliggende gedachte dat deze site voor iedereen is bedoeld en niet alleen voor studenten

In april 2006 werd Baidu Baike gelanceerd, de Chinese internetencyclopedie. Drie weken na komst telde Baidu Baike al meer dan 90.000 artikelen. Daarnaast is Baidu Baike daarentegen sterk gecensureerd. In tegenstelling tot Wikipedia kunnen alleen offi cieel aangemelde leden artikelen toevoegen of wijzigen. De Chineestalige Wikipedia is sinds 2005 niet meer toegankelijk in China.

Het social-medialandschap is continu in ontwikkeling. Dit is een greep uit allerlei platformen, ongetwijfeld zullen er nog meer komen of al zijn. Zowel in het Westen als in het Oosten. Per land en regio zijn er vergelijkbare platformen te vinden: in Nederland hebben we Marktplaats, de Verenigde Staten heeft E-Bay en in China gaan internetgebruikers naar Tao bao.

Zoekmachine Google Baidu百度
Instant Message MSN QQ
Microblogging Twitter Sina Weibo 新浪微博
Social network site Facebook Renren 人人网
Video sharing Youtube Tudou 土豆网
Online Trade E-bay TaoBao淘宝网
Blog Blogger Sina Blog 新浪博客
Wiki Wikipedia Baidu Baike百度百科
Deal of the day Groupon Nuomi 糯米, Meituan美团

Wil je nog meer lezen van CRTV magazine? Klik hier voor de volledige editie!

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

What do you think? :)