In de VPRO-serie Langs de oevers van de Yangtze reist fotograaf Ruben Terlou stroomopwaarts langs China’s langste rivier, de Yangtze. Zondag 21 februari om 20.15 uur op NPO 2 de derde aflevering: De Grote Roerganger.
Aflevering 3: De Grote Roerganger Traject: Nanjing – Wuhan – Honghu Lake
Hoe ziet de Chinese moderniteit van de 21ste eeuw er uit?
De heersende orde van de Wereldbank en het IMF heeft sinds kort een Chinese tegenhanger, de AIIB, waarmee China een enorm infrastructuurproject wil financieren om Azië en Europa met elkaar te verbinden, een Nieuwe Zijderoute. Dit nieuwe internationale financiële instituut dwingt Europa kleur te bekennen. De Britten besloten om tegen het dringende advies van de Verenigde Staten in, lid te worden, en ook Nederland heeft zich bij het Chinese initiatief aangesloten. Volgens China-watcher Martin Jacques is dit het begin van een nieuwe Chinese wereldorde. VPRO Tegenlicht gaat aanstaande zondag op zoek naar hoe de Chinese moderniteit van de 21ste eeuw er uitziet. Want daar kunnen we maar beter zo snel mogelijk aan wennen. Dat weten ze ook bij ADO Den Haag.
Op dinsdag 1 maart 2016 gaat de 9e editie van het CinemAsia Film Festival van start met de musical thriller OFFICE 華麗上班族 (China/Hong Kong, 2015) van regisseur Johnnie To met steracteurs Sylvia Chang, Chow Yun Fat, Eason Chan en Tang Wei. Het festival sluit op zondag 6 maart af met de omnibusfilm DISTANCE 再見, 在也不見 (China/Singapore/Thailand, 2015) van de drie regisseurs Yukun Xin, Shijie Tan, Sivaroj Kongsakul. CinemAsia Film Festival 2016 vindt plaats van 1 t/m 6 maart in Amsterdam, in Kriterion en Rialto.
In de aanloop naar het Chinees Nieuwjaar, organiseert Chinese Vereniging Fa Yin met ondersteuning van de Chinese Ambassade in Nederland en Dutch Culture op dinsdag 2 februari in Theater de Meervaart in Amsterdam het Chinees Nieuwjaarsconcert 2016 –Guangdong National Music Orchestra, één van de meest prominente volksmuziek ensembles uit China, die voor het eerst te zien is in Nederland. Aan de hand van traditionele Guangdong volksmuziekstukken luiden zij het Chinese Nieuwjaar in.
William Yang, is een gelouwerd Australische fotograaf met Chinese wortels. Lange tijd interesseerde Yang zich niet voor zijn Chinese afkomst. Zijn etniciteit, zegt hij, was onderdrukt: “Ik was een banaan. Geel van buiten, wit van binnen.” Met Blood Links omarmt hij zijn afkomst en zijn voorvaderen. Yangs familiegeschiedenis kan model staan voor vele andere in de Chinese diaspora. Eind negentiende eeuw vertrokken zij uit het traditierijke China, om via enige omwegen neer te strijken in het jonge Australië, land in opbouw. Met veel genegenheid en humor schildert Yang in zijn theatervoorstelling de omstandigheden waarin zijn bloedverwanten door de jaren heen leefden en werkten.