All Events

Nov
20
Sun
China’s Van Goghs
Nov 20 @ 17:45 – 19:15

China's Van Goghs

Until 1989, the village of Dafen in the city of Shenzhen, China was little more than a hamlet. It now has a population of 10,000, including hundreds of peasants-turned oil painters. In the many studios, and even in the alleyways, Dafen’s painters turn out thousands of replicas of world-famous Western paintings. Nobody thinks anything of an order for 200 Van Goghs. To meet their deadlines, painters sleep on the floor between clotheslines strung with masterpieces. In 2015, the turnover in painting sales was over $65 million. Directors Haibo and Kiki Tianqi Yu followed one of the painters, Xiaoyong Zhao. He and his family have painted around 100,000 Van Goghs. After all these years, Zhao feels a deep affinity with Van Gogh. He traveled to Europe to see the original works at the Van Gogh Museum, and to visit one of his best clients, an Amsterdam art dealer. This debut film is a fascinating, at times picturesque portrait of a village where artists pursue their dreams, but also have them shattered.

Mar
1
Wed
VPRO Tegenlicht: De nieuwe zijderoute volgens Peter Frankopan @ Pakhuis De Zwijger
Mar 1 @ 20:00 – 22:00

26 februari om 21.05 uur bij de VPRO op NPO2
Tegenlicht Meet Up: 1 maart om 20.00 uur in Pakhuis De Zwijger

Peter Frankopan 02Tot vandaag was de wereldgeschiedenis een westers gecentreerde onderneming – gebaseerd op de stelling dat iedereen zou moeten zijn zoals wij, of tenminste zo zou moeten worden. Volgens de Britse historicus Peter Frankopan, schrijver van de wereldwijde bestseller ‘De Zijderoutes’, heeft het Westen zich op die manier volledig vervreemd van de rest van de wereld. Het oude Europa is in verval en de economische voorspoed in Azië, Afrika en Zuid-Amerika gaat aan onze neus voorbij. We hebben geen vrienden meer oostelijk van Venetië, zegt Frankopan. Het machtscentrum verschuift langs de lijnen van de nieuwe zijderoute, van west naar oost. Hoe zullen wij ons aan die nieuwe wereldorde moeten aanpassen?

We leven in verwarrende tijden. We appen alsof ons leven ervan afhangt, verschansen ons achter nieuwe grenzen en stemmen steeds nationalistischer. We zijn ervan overtuigd dat we in de beste, welvarendste en veiligste regio ter wereld leven. We denken kortom, onszelf en de wereld goed in de smiezen te hebben, maar we worden verrast door nieuwe ontwikkelingen en gevaar wat we niet hebben zien aankomen. Logisch zegt Frankopan, want wij zijn het product van onze eigen zelfoverschatting, onze diepgewortelde arrogantie, onze historische onbetrouwbaarheid en ons intrinsiek gebrek aan zelfreflectie. Zo weigeren we te geloven dat er zich buiten de grenzen van onze welvaart een nieuwe orde aandient die grote politieke, economische en culturele invloed heeft op de wereld zoals we die denken te kennen.
Volgens Frankopan is het hoog tijd voor een herijking van onze werkelijkheid. Voordat we kunnen begrijpen waar het naartoe gaat met de wereld en voordat we daarop kunnen reageren, moeten we anders naar onszelf leren kijken. Door terug te kijken, ver terug te kijken, houdt hij ons een spiegel voor, die uiteindelijk haarscherp laat zien dat we ons zullen moeten aanpassen – of we nou willen of niet.
Feb
17
Sat
Film + dance Soul Mate 七月與安生 @ Kriterion
Feb 17 @ 21:00 – 23:30

Soul MateSamen met Kriterion Amsterdam, organiseert CinemAsia deze Special Screening van SOUL MATE met na afloop een lekkere dansavond om het Chinees Nieuwjaar te vieren.

“Soul Mate“ 七月與安生 (Hong Kong/China, 2016) van Derek Tsang 曾国祥
Wanneer Ansen (ZHOU Dongyu) haar oude vlam Jia-ming (LI Cheng-bin) tegen het lijf loopt, vertelt hij haar over ‘Soul Mate’: een online, autobiografische serie over de vroegere vriendschap van Ansen met auteur July (MA Sichun). Als Ansen de serie begint te lezen, wordt ze overspoeld met onderdrukte, emotionele herinneringen uit twee decennia van haar leven.
Ondanks dat zij tegenpolen waren, leken de opstandige Ansen en de bescheiden July voorbestemd om beste vriendinnen voor het leven te blijven. Sinds hun dertiende levensjaar waren zij door een onafscheidelijke band gelieerd. Aan deze intimiteit komt een abrupt einde als Jia-Ming in hun levens treed. Zij worden een hechte drie-eenheid die hun verdere levens op de meeste onverwachte en tragische manier zal beïnvloeden.

What do you think? :)